Waarom MVO steeds belangrijker wordt

Het is niet meer weg te denken in de huidige tijd, maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO is één van de standaard praktijken geworden bij het ondernemen. Bedrijven die zich inzetten voor MVO betekent het een algemene verbeterde reputatie. MVO is namelijk een krachtig statement van waar een organisatie voor staat in deze zakenwereld.

MVO: onderscheidend vermogen creëren

Geef consumenten een reden om bij jouw organisatie te kopen. Tegenwoordig kan bijna iedereen een bepaalde dienst of product leveren. Maar hoe zorg je dat jij gekozen wordt. Met een goed plan voor MVO zorg jij ervoor dat jouw organisatie opvalt en zichzelf onderscheid ten opzichte van de concurrenten. Consumenten kijken tegenwoordig niet alleen meer naar de laagste prijs maar ook naar hoe zij zo min mogelijk een voetafdruk achterlaten op de wereld. Deze groep koopt of neemt producten / diensten af bij organisaties die hun maatschappelijk ondernemen goed op orde hebben. 

MVO: loyalere klanten

Consumenten denken bewust na over de producten en diensten die ze kopen. Volgens onderzoekers (Nielson) zijn 66% van de deelnemers bereid om meer te betalen voor producten en diensten van maatschappelijk verantwoorde bedrijven. In ditzelfde onderzoek kwam ook naar voren dat een merk dat bekend staat om zijn sociale waarde een topaankoop factor is. De laatste topaankoop factor is een merk met een gemeenschaps verbintenis. Dit zorgt ervoor dat consumenten bereid zijn om meer te betalen. Uiteindelijk zorgt MVO dus voor loyalere klanten. Klanten zijn nou eenmaal loyaal aan bedrijven als zij hun eigen waarden herkennen in het bedrijf. 

MVO: meer betrokkenheid van de werknemers

MVO zorgt voor klantbetrokkenheid maar ook voor een betere binding met uw medewerkers. Het is bewezen dat medewerkers meer plezier in hun werk hebben als zij werken voor een bedrijf dat een goed publiek imago heeft. Door te laten zien dat de organisatie zich inzet voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen, heeft u meer kans op tevreden medewerkers en meer kans om topkandidaten aan te trekken. 

MVO: positieve publieke attentie

Actief maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen geeft de organisatie een positieve positie. De organisatie kan door de gemeenschap worden gezien als positief rolmodel. Bovendien, wanneer bedrijven zich onderscheiden door het goede werk dat ze doen in de gemeenschap, winnen zij de media belangstelling.

MVO: voor een betere wereld

Naast de directe voordelen voor de organisatie is er nog één belangrijk voordeel: de wereld wordt een stukje schoner en dus beter. Het goede van MVO is dat er vaak veel wordt gerealiseerd in de eigen omgeving. Dat mensen duurzaamheid steeds belangrijk gaan vinden, zien we terug in het koopgedrag van consumenten, maar ook in de politiek. Subsidies voor MVO worden eerder verstrekt dan een paar jaar geleden. Denk aan je eigen omgeving en je denkt aan een schonere wereld. Een schonere wereld begint bij jezelf.