Met je onderneming online de lift in, zo doe je het

Als ondernemer in 2021 is het niet meer te bedenken dat je online niet actief bent. Wanneer dit wel het geval is raden we je aan om zo snel mogelijk je online activiteiten op orde te brengen. Het is uiterst belangrijk dat (potentiële) klanten jou vinden op het internet. In deze blog leggen we uit hoe je dat het beste doet.

Online vindbaarheid

Als eerst is het belangrijk om een eigen website te hebben. Wanneer je dit nog niet hebt raden wij aan om dit te laten doen door een website bouwer. Voor een bepaald bedrag wordt er een website voor jouw onderneming gemaakt. Vervolgens is het belangrijk dat potentiële klanten je site ontdekken. Dit is mogelijk door seo optimalisatie, zoekmachine advertising en social media marketing.

Seo optimalisatie

Seo optimalisatie of ook wel zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de plaats van je website in de zoekresultaten op Google of Bing. Wanneer je dit zodanig optimaliseert is het makkelijker voor de doelgroep om jouw site te vinden. Op basis van populaire relevante zoektermen wordt de website ingericht met relevante content. Wanneer je producten verkoopt op je site, is het dus erg belangrijk dat klanten jouw site vinden en vervolgens de producten kopen.

Bij zoekmachine marketing wordt er gebruik gemaakt van 3 pijlers. Techniek, content en autoriteit. De site moet technisch op orde zijn zodat Google dit zo goed mogelijk leest. Verder moet de content van de website aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. Als laatst is de autoriteit van een website belangrijk. Een belangrijke factor voor de autoriteit van een website zijn het aantal links dat naar jouw site worden doorgestuurd. Dit geeft namelijk de waarde aan hoe “belangrijk” een site is. 

Google Ads

Misschien heb je het wel eens gezien. De eerste paar zoekresultaten op Google waar “advertentie” bij staat. Dit zijn zoekresultaten waarvoor betaald wordt. Door middel van Google Adwords worden er advertenties gemaakt en gekoppeld aan bepaalde zoekwoorden. Je betaalt alleen wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. De prijs van een klik wordt bepaald door een geautomatiseerd biedingssysteem van Google. Google Ads is een perfect middel om jouw doelgroep te bereiken, ook als je website nog niet zo lang bestaat.

Social media marketing

Een ander uitstekend middel om met jouw site onder de aandacht te komen is social media marketing. Social media kanalen worden door zowel particulieren als bedrijven gebruikt. Via social media kanalen is het mogelijk om te adverteren met jouw content. Het is per doelgroep afhankelijk welk kanaal hiervoor het best geschikt is. Wanneer je een b2b doelgroep hebt is het handiger om op LinkedIn te adverteren. Bij een jonge doelgroep is TikTok weer de beste optie. 

Online zichtbaar worden is iets wat voor iedereen mogelijk is. Er zit wel wat tijd en geduld in. Wanneer je hier zelf geen zin of tijd voor hebt is het ook mogelijk om dit door een online marketing bureau te laten doen.