Efficiënter werken met deze tips!

Als ondernemer heb je dagelijks te maken met ontzettend veel zaken. Het ene moment ben je bezig met de facturatie en het andere moment heb je een sollicitatiegesprek met een nieuwe werknemer. Je tijd is eigenlijk erg kostbaar en het is daarom ook belangrijk om je tijd zo nuttig mogelijk te gebruiken. Dit is alleen niet zo makkelijk als het lijkt. Om je in ieder geval op weg te helpen geven we je in deze blog een aantal handige tips mee. 

Efficiënte software 

Al het werk wordt eigenlijk gedaan via software en dient daarom ook als belangrijkste tool voor het succes van je onderneming. Efficiënte software kan een hoop werk van je automatiseren en dit zorgt ervoor dat jij de tijd nuttiger kan besteden. Denk bijvoorbeeld aan een webservice dat heel eenvoudig data kan uitwisselen. Op deze manier ben je continu in contact met het systeem en krijg je direct respons wanneer je dit verwacht. 

Leer je klant (goed) kennen 

Gebruik de tijd goed om daadwerkelijk je klant te leren kennen. Nee, niet alleen analyseren wie je klant is en wat zij doen, maar denk voornamelijk aan de ‘waarom’. Waarom koopt je klant jouw product of dienst? Stel een duidelijk klantprofiel op. Op deze manier optimaliseer je alle marketing en sales activiteiten op basis van je klantprofiel. Doordat je duidelijk weet wie je klant is, besteed je geen onnodige tijd en geld aan een doelgroep dat helemaal niet relevant voor jou is. 

Delegeren! 

Maak optimaal gebruik van de werknemers binnen je onderneming. Het liefst heb je natuurlijk alles in eigen hand, maar te veel verantwoordelijkheid zorgt voor een heleboel stress. Als er iets is wat een ondernemer moet vermijden, is het te veel stress. Leer daarom om meer taken te delegeren aan anderen en geef het personeel ook het vertrouwen om de verantwoordelijkheid te nemen. Dit betekent dat je niet elk uur langs het personeel loopt om te kijken of zij hun werk goed uitvoeren. 

Zeg vaker ‘nee’ 

Ondernemers zien vaak kansen en willen hier meteen op inspelen. Dit is natuurlijk een goede eigenschap, indien het niet te veel wordt. Niemand kan het aan om telkens maar weer nieuwe taken en opdrachten aan te nemen. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Zorg daarom dat je af en toe ‘nee’ zegt op een nieuwe opdracht, om het huidige werk niet te kort te doen. Je hebt immers liever 5 opdrachten die volledig worden uitgewerkt, dan 9 halve opdrachten, toch? 

Werk Agile 

Met agile werken, werk je niet harder maar slimmer. Het gaat namelijk niet om meer werk uitvoeren in minder tijd, maar om waarde creëren met minder werk. Met agile werken wordt het werk in kleine, zelfstandige, multidisciplinaire teams opgedeeld, die werken in korte sprints aan relatief kleine taken. Door de korte sprints krijg je continu feedback van de klant en pas je op korte termijn de feedback toe. Op deze manier verricht je geen werk waar de klant eigenlijk helemaal niet tevreden mee is en win je tijd.