Meer omzet genereren met up- en cross-selling?

Upselling en cross-selling hebben eigenlijk maar één doel: meer omzet genereren. Twee van de bekendste voorbeelden van deze verkooptactieken zijn: ‘’Wil je patat bij de burger?’’ of een schap met snoep en chocola bij de kassa in de supermarkt. Ook online wordt up- en cross-selling steeds populairder. Hoe het werkt? Dat lees je in deze blog! 

Wat is cross-selling? 

Om te beginnen is het natuurlijk wel zo fijn om te weten wat cross-selling nou precies inhoudt. Cross-selling is een verkooptechniek waarbij de klant een extra product voorstelt, dat bij het gekozen product past. Om even een duidelijk voorbeeld te geven. Stel jij bent een ondernemer en je verkoopt hoortoestellen. Als een klant een nieuw hoortoestel bij je koopt, kan je tijdens de check-out het kopen van batterij gehoorapparaat voorstellen. 

Wat is upselling? 

Je vraagt je nu natuurlijk af, ‘’wat is dan het verschil met upselling?’’. Dat is heel simpel uit te leggen. Upselling is een techniek om klanten te overtuigen om een duurdere, uitgebreidere of luxere variant van het reeds aangeschafte product of dienst te kopen met als doel een hogere omzet te genereren. Upselling is gebaseerd op verkopen aan een klant die al een aankoop heeft gedaan en niet op het verkopen aan een nieuwe klant! Bestaande klanten zijn tevens makkelijker te benaderen: de kans om aan een bestaande klant te verkopen is 60-70%, tegenover een kans van 5-20% bij een nieuwe klant. 

Gebruik alleen favoriete producten bij upselling 

In tegenstelling tot cross-selling (waarbij er meestal wel een mogelijkheid is om meerdere te verkopen) is niet elk product of dienst geschikt voor upselling. Daarom is het belangrijk dat je in principe alleen de meest favoriete en meest verkochte producten of diensten bij upselling aanbiedt. Natuurlijk bepaal je dit niet zelf, maar doe je dit aan de hand van reviews. Producten die bij andere klanten favoriet en relevant zijn, hebben meer potentie voor upselling. 

Wanneer zet ik cross- en upselling in? 

In principe zijn er drie mogelijkheden voor het aanbieden van cross-selling en upselling. Dit zijn: 

  1. Voor de aankoop: Op je productpagina kan je meer producten uit dezelfde categorie weergeven onder of naast het geselecteerde product. 
  2. Tijdens de aankoop: Cross-selling tijdens de check-out (in het winkelmandje en tijdens of kort voor de betaling) aanbieden verhoogt de verkopen met 3% 
  3. Ook na de koop kan je met follow-up e-mails nog nieuwe cross-selling verkopen realiseren!