Hoe onderneem je CO2 neutraal

Je wilt je steun bijdragen in het verbeteren van de wereld, maar hoe doe je dat? Steeds meer bedrijven en organisaties beginnen met duurzaam ondernemen terwijl andere het al inmiddels jaren doen. Maar waar begin je mee? In dit artikel lees je stappen om CO2 neutraal te ondernemen. 

1. Het energieverbruik in de kaart brengen

Creëer inzicht in het verbruik van je eigen organisatie door alles wat je doet in kaart te brengen. Hoeveel stroom en brandstof verbruikt de organisatie in een jaar tijd. Dit zijn natuurlijk slechts twee voorbeelden. Maar eenmaal alles in kaart gebracht te hebben kun je in één opslag zien wat aandachtspunten zijn. Beoordeel aan de hand dit overzicht de uitstoot en analyseer wat dit betekent voor belanghebbende. 

Zodra de beoordeling is uitgevoerd, moeten alle belanghebbende die betrokken zijn bij het besluitvormingsproces binnen het bedrijf worden voorgelicht over alle bevindingen. Communicatie is heel belangrijk, het gaat om transparantie en samenwerking. Iedereen moet weten waarvoor hij of zij het doet. Samenwerking is belangrijk bij het verschuiven van het beleid binnen de organisatie richting het doel wat je wilt bereiken. Namelijk zo CO2 neutraal ondernemen.

2. Maak een roadmap

Nu je weet waarop je kan besparen is het tijd om je strategie uit te tekenen hoe je dat wilt gaan doen, oftewel je maakt een roadmap voor de organisatie naar de gewenste situatie.

Als die gewenste situatie is vastgesteld, moet je een stappenplan hebben en een systematische aanpak om dat te bereiken. Er zijn twee manieren van benaderen die bekend zijn: voorkomen, compenseren.

Voorkom: dat je als organisatie energie gaat gebruiken wat eigenlijk niet nodig is. Bijvoorbeeld koop energiezuinige apparaten/machines. Kies bijvoorbeeld voor een volledige elektrische auto. Biedt medewerkers waarbij het kan een fietsplan aan, dit scheelt CO2 uitstoot. 

Compenseer: waar de uitstoot door de organisatie niet kan worden vermeden, zoek naar mogelijkheden om het verbruik en de CO2-voetafdruk van uw bedrijf te compenseren. Dit kan bijvoorbeeld door te investeren in het energiezuinig maken van het bestaande gebouw. Ga over op groen stroom of neem bijvoorbeeld een groen dak of zonnepanelen. Nog een mogelijkheid is het investeren in groene projecten, om zo maatschappelijke impact te hebben.

3. Verwerk het in de bedrijfsstrategie

Als het hoogste management geen prioriteit geeft aan de maatregelen 

Als het senior leiderschap geen prioriteit geeft aan de net-nul-agenda van het bedrijf, dan zullen de individuele business units dat ook niet doen. Het resultaat kan gefragmenteerd zijn, gedecentraliseerd, en niet noodzakelijkerwijs afgestemd op de doelstellingen op het hoogste niveau. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun duurzaamheidsdoelstellingen in lijn zijn met de lange termijn groeistrategieën en financiële en operationele prioriteiten – en dat iedereen in het bedrijf op de hoogte is van en zich comfortabel voelt bij de aanpak.

Wat doet jouw organisatie om CO2 neutraal te ondernemen?